Παιδί και μελέτη στο σπίτι… Καθημερινά λόγια μία μητέρας: «2, 30, η ώρα, μαζεύω το τραπέζι και σκέφτομαι τι με περιμένει… Άλλη μία μέρα βάσανο… θα διαβάζουμε για κανένα 4ωρο , μετά θα φωνάζω , θα τσακωνόμαστε…. Και την άλλη μέρα, πάλι τα ίδια.» Γράφει η Μάρθα Ηλιοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός …


Γράφει η Μάρθα Ηλιοπούλου, Ειδική Παιδαγωγός – Φιλόλογος

Τα μοτίβα και τα επαναλαμβανόμενα ρεπερτόρια είναι ευχάριστα μερικές φορές, όχι όμως για το διάβασμα και την μελέτη στο σπίτι. Όλο και περισσότεροι γονείς δυσανασχετούν για την μελέτη στο σπίτι και την οργάνωση του διαβάσματος.

Το διάβασμα στο σπίτι μπορεί να γίνει ευκολότερα , αν ακολουθήσουμε κάποια βασικά βήματα οργάνωσης και υλοποίησης του.


Ορίζουμε τη γωνιά διαβάσματος

Ένα σταθερό και ήσυχο χώρο μελέτης, απαλλαγμένο από πολλά αντικείμενα που θα χαρακτηρίζετε από το προσωπικό στυλ του παιδιού σας.


Μία… pizza-διαβάσματος μπορεί να ανοίξει την όρεξη για διάβασμα!

Φτιάχνουμε μαζί με το παιδί το ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης ξεκινώντας από το δυσκολότερο και καταλήγοντας στο πιο εύκολο μάθημα. Τοποθετούμε το πρόγραμμα σε εμφανές σημείο στο γραφείο του παιδιού. Κάθε φορά που το παιδί ολοκληρώνει ένα μάθημα μπορεί να σημειώνει δίπλα του ένα ˅. Έτσι διαπιστώνει και οπτικά ότι σιγά – σιγά τελειώνει τις εργασίες του.


Time-out

Μικρά και σύντομα διαλείμματα που θα ορίζονται από τους γονείς για να δίνονται ως ελεγχόμενο διάλλειμα ( 5΄- 10΄λεπτά ) μεταξύ των μαθημάτων, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται με τυπικότητα. Τα μικρά διαλείμματα αποτελούν ισχυρό κίνητρο συγκέντρωσης την ώρα της μελέτης για τα παιδιά, τα βοηθούν να χαλαρώσουν και να ανασυγκροτήσουν τη σκέψη τους.


 Επιβράβευση τώρα!

Σφραγίδες, αυτοκόλλητα, συμφωνημένος χρόνος στον υπολογιστή, εάν το παιδί έχει ακολουθήσει με συνέπεια το πρόγραμμά του. Επιλέγουμε ως επιβράβευση, όχι υλικά αγαθά, αλλά ενέργειες και δράσεις, όπως δραστηριότητες, μια βόλτα με την οικογένεια στο αγαπημένο του μέρος ή μια συνάντηση – έκπληξη με τους φίλους του.


Καταγραφή τώρα!

Μικρός πίνακας ερωτήσεων , Σήμερα έμαθα, Τα πήγα καλά , Με δυσκόλεψε… Τα παιδιά μαθαίνουν να ελέγχουν τη γνώση και τελικά μαθαίνουν να μελετάνε και όχι απλά να διαβάζουν!


Και μην ξεχνάτε:

Οι γονείς λειτουργούν ως επόπτες στη διαδικασία διαβάσματος στο σπίτι,  βοηθούν όταν και όποτε τους ζητηθεί. Μια καλή αρχική ερώτηση θα ήταν «με ποιο τρόπο μπορώ να σε βοηθήσω».


Αν κρίνουμε ότι δεν μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί μας ή η εμπλοκή με τη μελέτη διαταράσσει τη σχέση μας μαζί του, η βοήθεια από άλλο πρόσωπο μπορεί να είναι η λύση.


Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου ‘’Εξέλιξη’’

Λεωνίδου 1

Τηλ.2731081050

www.kentro-exelixi.gr