Μία από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς σε καθημερινή ίσως βάση είναι το διάβασμα του παιδιού τους στο σπίτι, καθώς αυτό πολλές φορές αποτελεί μία αιτία έντασης ανάμεσά τους.

Ωστόσο, η μεγάλη εμπλοκή του γονιού στη μελέτη που έχει το παιδί για το σπίτι, εκτός από την ένταση που μπορεί να προκαλέσει στις σχέσεις του με το παιδί του, μπορεί να δημιουργήσει και σύγχυση, αν ο τρόπος που προτείνει ο γονιός είναι διαφορετικός από αυτόν που διδάχτηκε το παιδί στο σχολείο. Μάλιστα, συχνά, επειδή ο γονιός είναι κουρασμένος από τη δουλειά του ή τις πολλαπλές του υποχρεώσεις δεν έχει την υπομονή να ακούσει ή να περιμένει το παιδί του να απαντήσει. Γι΄ αυτό, κάποιες φορές, «για να τελειώνουν», συμβαίνει οι γονείς να κάνουν τις ασκήσεις ή να γράφουν κείμενα που έχει το παιδί ως εργασία για την επόμενη μέρα. Στην περίπτωση αυτή, όμως, το μήνυμα που παίρνει το παιδί είναι ότι δεν μπορεί μόνο του, επομένως επαναπαύεται, αφού κάποιος άλλος αντί για εκείνο θα ετοιμάσει τη δική του δουλειά. Σταματάει λοιπόν να προσπαθεί, δεν παίρνει πρωτοβουλίες, ενώ μειώνεται και η αυτοεκτίμησή του.


Τι μπορούν λοιπόν να κάνουν οι γονείς όταν έρχεται η ώρα του διαβάσματος;

Βοηθήστε το να οργανωθεί. Ειδικότερα τα μικρά παιδιά της Α’ δημοτικού δεν ξέρουν πώς να οργανώσουν το διάβασμά τους και χρειάζονται τη δική σας βοήθεια, γιατί καταλήγουν να διαβάζουν για ώρες και πολλές φορές ξεχνούν βιβλία στο σπίτι. Έτσι λοιπόν δείξτε του παιδιού μία ρουτίνα που θα ακολουθεί κάθε μέρα πριν αρχίσει το διάβασμα, για να είστε σίγουροι ότι δε θα παραλείψει τίποτα. Για παράδειγμα, μία ρουτίνα που ενώ για μας είναι λογική και προφανής, πολλά παιδιά δεν την ακολουθούν, είναι η εξής: «αδειάζω την τσάντα μου, κοιτάζω το πρόγραμμα της επόμενης μέρας και φτιάχνω μία στοίβα στο γραφείο μου με τα βιβλία και τα τετράδια που θα χρειαστώ. Στη συνέχεια αρχίζω να διαβάζω ένα ένα μάθημα και μόλις το ολοκληρώνω, το βάζω στην τσάντα.» Με αυτό τον τρόπο το παιδί δεν πρόκειται να ξεχάσει ποτέ τίποτα.

Δημιουργήστε για το παιδί το δικό του χώρο διαβάσματος. Είναι καλό να έχει το δικό του γραφείο, στο δικό του δωμάτιο όπου δε θα διασπάται η προσοχή του από άλλου είδους ερεθίσματα, όπως είναι η τηλεόραση ή το τηλέφωνο και θα είναι απομονωμένο. Επιπλέον, αν το παιδί έχει αδέρφια, προσπαθήστε να τα έχετε σε άλλο δωμάτιο ώστε να μην το ενοχλούν, έτσι ώστε να περάσει σε όλους το μήνυμα ότι όταν υπάρχει διάβασμα δεν ενοχλούμε αυτόν που διαβάζει και κάνουμε υπομονή μέχρι να τελειώσει.

Το γραφείο του θα πρέπει να μην έχει παιχνίδια και σε αυτό να υπάρχουν μόνο τα βασικά, όπως για παράδειγμα μία μολυβοθήκη με τα μολύβια και τη γόμα που θα χρειαστεί και ράφια για τα βιβλία και τα τετράδια του σχολείου.

Ακόμη, είναι πολύ πιθανό το παιδί να μην ξεκινάει το διάβασμα αν δεν καθίσετε μαζί του ή να λέει ότι δεν τα καταλαβαίνει χωρίς εσάς. Εσείς πρέπει να επιμείνετε να διαβάζει μόνο του, διαβεβαιώνοντάς το ότι αν χρειαστεί κάποια βοήθεια μπορεί να σας το ζητήσει, αλλά και λέγοντάς του ότι θα τα ελέγξετε όλα στο τέλος. Φυσικά είναι καλό πριν φύγετε από το δωμάτιο, να έχετε σιγουρευτεί ότι έχει καταλάβει αυτά που έχει να κάνει για να ελαχιστοποιήσετε έτσι τις πιθανότητες να σηκώνεται συνέχεια από το γραφείο του για απορίες.

Βοηθήστε το να μάθει να διαχειρίζεται τον χρόνο του σωστά. Καθορίστε μαζί μία σταθερή ώρα που θα ξεκινάει τη μελέτη του κάθε μέρα, ανάλογα με το πρόγραμμα και την ξεκούραση που χρειάζεται το παιδί και καθοδηγήστε το να έχει τον νου του σε κάποιο ρολόι, ώστε να είναι συγκεντρωμένο και να τελειώνει πιο γρήγορα. Σε πολλά παιδιά αρέσει αυτό να γίνεται υπό μορφή διαγωνισμών, όπως για παράδειγμα: «θα έχω τελειώσει αυτή την άσκηση μέχρι να πάει και μισή». Θυμηθείτε ότι καλό είναι το διάβασμα να μη μένει για πολύ αργά το βράδυ, γιατί τότε το παιδί κουράζεται και δεν αποδίδει τόσο καλά.

Επιβραβεύστε την προσπάθεια που έκανε το παιδί κατά τη διάρκεια της μελέτης και φροντίστε να μην διορθώνετε όλα του τα λάθη ή τα γράμματά του, ειδικά αν έχετε ένα παιδί με κάποιου είδους μαθησιακή δυσκολία ή χαμηλή αυτοεκτίμηση, γιατί απογοητεύεται και σταδιακά σταματάει να προσπαθεί. Επίσης, αν δείτε ότι δυσκολεύεται να κάνει κάποια άσκηση, αντισταθείτε στον πειρασμό να του την κάνετε εσείς, αλλά προσπαθήστε να του την εξηγήσετε ή αλλιώς, αφήστε τη να του την εξηγήσει ο δάσκαλος.

Τέλος, αν αντιληφθείτε, με τη βοήθεια του δασκάλου, ότι το παιδί σας δυσκολεύεται λίγο παραπάνω στα μαθήματα σε σχέση με τους συμμαθητές του, μη διστάσετε να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό προκειμένου να διερευνηθούν πιθανές μαθησιακές δυσκολίες.

Πηγή: https://psychologikiypostirixi.gr